Pozvánka na Otevření nebe 2024
Členové AFK Přerov zvou všechny příznivce létání na „otevření nebe“ na našem modelářském letišti
11.5. 2024 od 9:30h
Případné dotazy zasílejte na f.kalovsky@afk-prerov.cz
Otevření nebe na letišti v Přerově 11. 5. 2024 (PDF ke stažení)
Otevření nebe na letišti v Přerově 11. 5. 2024
Příjezd na letiště v sobotu 11. 5. 2024 od 9.00 hodin
Příjezd na letiště AFK Přerov je možný jen ze severní strany (od obce Henčlov) po silnici č. 434 ve směru Přerov – Tovačov/
Prostějov. Po odbočení z hlavní silnice (u autobusové zastávky) pokračujte po kostkované cestě k bráně, kterou uvidíte přímo
před Vámi. Na bráně je cedule Tiskárna KATOS / AFK Přerov aLetecká škola. U brány prosím vyčkejte, a volejte na tel. čísla:
736 632 401, 777 267 027 nebo 607 182 807 – některé z těchto čísel Vám otevře bránu. Po vjezdu do areálu letiště odbočte
před hangárem doprava, a pokračujte podél hangáru směrem na pojížděcí dráhu viz mapka níže.
Za žádných okolností nevjíždějte na plochu letiště mimo označenou trasu. Letiště je hlídané bezpečnostní službou, a sankce za
porušení jiného, než povoleného vstupu jsou poměrně vysoké. Pokud bude potřeba, volejte opět na tel. čísla 736 632 401,
777 267 027 nebo 607 182 807, a rádi Vám poradíme, jak se k nám dostat.
Obeznámení návštěvníků s podmínkami provozu modelů letadel v prostoru LKPO Přerov
Je vyžadováno od pilotů modelů dodržování bezpečnostních opatření, během létání, striktní dodržování vymezeného prostoru pro prezentaci modelů během letu, případné postupy při vzniku krizové situace, jako např: vysazení spal. Motoru, či ztrátě tahu el.motoru z jakékoliv příčiny během startu (nesnažit se za každou cenu s modelem jakkoliv se zařadit na určený okruh a přistát po přerušení tahu přímo před sebe ještě na VPD, či travnatou nebo betonovou plochu v ose dráhy, bez ohledu na poškození modelu).V opačném případě hrozí během snahy zatáčet, k pádu modelu mezi diváky nebo poškození nějakého zařízení letiště Přerov
Bude určen letový okruh, v pro nás vytýčeném prostoru. A sice podle směru větru (pokud bude v ose dráhy). Za situace kdy vítr bude směřovat kolmo, nebo šikmo na osu dráhy, bude povoleno startovat proti větru i těmito směry a to pouze za předpokladu, že směr větru bude od plochy k divácké zóně.Takto startovat bude povoleno jen těm modelům, které prokazatelně vzlétnou na vzdálenosti rovnající se minimálně šířce VPD. V opačném případě budou muset piloti být schopni předvést starty s bočním větrem a záleží na každém z nich, nakolik je schopen toto zvládnout, nebo raději nestartovat.Při bočním větru bude striktně vyžadováno přistávat v ose dráhy a pradit si s bočními účinky větru na model. Jedinná výjimka může nastat, kdy pilot může přistávat s bočním větrem, který fouká proti divákům kolmo-šikmo na VPD. A to tak, že se přiblíží v ose dráhy na běžné přistání a v bezpečné výšce provede obrat proti danému větru a přistane kolmo-šikmo napříč dráhy směrem od diváků. Toto ovšem platí jen u menších a lehčích modelů, které jsou schopny manévr provést na malé ploše. Jinak bude platit nařízení o dokončení přistání v ose s bočním větrem odkudkoliv.
Maximální povolená výška létání nesmí přesáhnout 100m. Létat je povoleno jen ve vymezené žluté lokalitě, za žádných okolností není povoleno překročit linii řídící věže blíže k hlavní runwayi. Je také zakázáno pořizovat videozáznamy a to zejména drony. Drony mají v katastru letiště zakázáno létat pod pokutou 100.000,- Kč.
Po poučení pilotů bude uplatněn zákaz létání pro všechny i jednotlivce za těchto podmínek:
• Kdy i ptáci budou chodit pěšky. Tzn.vítr o síle cca 40 km/h
• Když na modelu bude zjevná nějaká viditelná závada (něco uvolněného, upadávajícího,anebo bude problém udržet jakýkoliv motor v trvalém chodu, projeví li se nějaké cukání serv na kormidlech bez zásahu pilota apod.)
Poznámka..Toto by mohlo projít techn.přejímkou modelů při prezentaci (?) Každý nám ukáže funkčnost modelu..cca 5 min.
• Poruší li pilot zákaz letu mimo vyhrazený prostor, pokud samovolně odstartuje bez předešlé domluvy s řídícím létáním (Richard Plíhal), nebo jeho zástupcem (Vojta Vitoslavský) v nepřítomnosti ŘL.
• Pokud bude pilot zjevně pod vlivem alkoholu (není možná dokonalá kontrola)
• Pokud bude pilot některé části své sestavy směřovat směrem k divákům i nad určeným prostorem (model může vlivem poruchy,nebo nezvládnutím manévru dopadnout mezi diváky)
• Pokud pilot bude nebezpečným počínáním, při společném letu více modelů najednou, nějak ohrožovat ostatní modely a tím i celkovou bezpečnost akce.
Možnosti společného (skupinového) létání):
Bude možno předvést i skupinovou slétanost. Zde doporučujeme, aby toto konali pouze modeláři, kteří spolu skupinově již létají doma a mají vše pevně v rukou.
Pokud bude sestavena nějaká skupina, bylo by vhodné sestavit ji z takových typů letadel, která mohla být kdy spolu viděna v reálném letu, jak ve vzájemném souboji, tak spolupráci. Takže ve vzduchu by měly např být warbirdy buď z druhé války samostatně, potom třeba první válka. Akrobaty, sportovní letadla samozřejmě také spolu…
Při letu ve skupině určit verbální domluvu a hlášení mezi piloty v situacích, kdy si budou brát pořadí na přistání. Změna pořadí po původní dohodě může (musí) být změněna v situaci, kdy někomu na okruhu zkolabuje pohonná baterie a bude třeba urychleně přistát. V tomto případě je pilot jdoucí zrovna na přistání POVINEN pokračovat v letu a uvolnit modelu v nouzi dráhu. Kvůli těmto situacím je nutné, aby účastníci letové skupiny, měli čerstvě nabité akumulátory, znali jejich charakteristiky vybíjení a nelétali tzv. „nadoraz“. Mohlo by se stát, že pilot uvolňující dráhu během přistání kolegovi se závadou, neměl šanci znovu opakovat okruh, protože má vybito… Po dosednutí každý model skupiny urychleně odroluje k depu, nebo ocitne li se mimo plánované místo dosednutí a nemůže např. Díky větru řádně po zemi manévrovat, musí si každá skupina (klub) určit pomocníka, který urychleně model z dráhy odnese, aby nepřekážel přistávací sekvenci skupiny.
Místo pro piloty při létání:
Pilot při řízení modelu stojí na určeném místě na dohled ŘL a jeho asistenta, což je v polovině délky VPD, při jejím okraji v místě depa(stojánky)
modelů
Piloti skupin rovněž, navíc musí stát během produkce v řadě poblíž sebe, ohledně vzájemné komunikace během letu. Musí stát tak, aby si
vzájemně nepřekáželi ve výhledu na své modely!!
Pohyb modelů po zemi:
Je zakázáno po dosednutí s modelem pojíždět až mezi modely a snažit se dokázat divákům, jak umíme zaparkovat do řady. Hrozí úraz točící se
vrtulí a také poškození modelů kolegů. Model musí zastavit v bezpečné vzdálenosti a odtud odtažen (odnesen) na své místo.
Těšíme se na Vaší účast, a přejeme příjemné polétání!!!
Tým AFK Přerov